A.M (2024~)
このシリーズは、「若くして死んだAna Mendietaがもし長生きしていたら?」という問いかけをAIツールChat GPTに問いかけながら作られています。
2年前フランスに滞在していた時、夜は間接照明しかない家だったので、暗い中Louise Bourgeoisの顔を描いて寝ました。翌朝明るい夏のヨーロッパの光の下で見るそれは、全く違う絵になっていました。
ただ、「だれか…もういないだれかの顔を描くことはつまり、暗闇の中で描くようなものなのだ」と感じたことをふと思い出しました。
そして敬愛するアーティストの一人、Ana Mendietaの老後の顔を描くことにしたのです。
彼女の死について疑惑のあった夫カール・アンドレの日本での回顧展を機に、日本でも「アナ・メンディエタはどこにいる?」プロジェクトが起こっていることを私は知りませんでした。アンドレの展示を行った川村記念美術館でも平和的プロテストが行われたそうです。
もしかしたら、このようなエンパワメントは空気の中に混ざっていて、遠く東京のはしっこのマンションの片隅で制作する私に届き、眠っている時、その空気を吸っていたのかもしれません。
何も知らない私は誰と話したらいいのかもわからず、AIに話しかけていました。
一つは「アナ・メンディエタを知っていますか?」から始まるチャット、
もう一つは「こんにちは。私はアナ・アナメンディエタです」から始まるチャットのやりとり。これはYouTubeに残されている彼女のインタビューから彼女自身の言葉を抽出し、彼女のふりをしたものです。
チャットの中で、なんとか私はアナの老後の姿を知りたいともがきます。それが成功しているのか、していないのかは分かりません。
これからも私は、もういないAnaのことを考え続けていきます。
The series was created by asking the AI tool Chat GPT the question ‘What if Ana Mendieta, who died young, had lived longer?’ was asked by the AI tool Chat GPT.
When I was in France two years ago, I drew Louise Bourgeois's face in the dark and went to bed, as the house only had indirect lighting at night. The next morning, when I looked at it in the bright summer light of Europe, it was a completely different picture.
But I suddenly remembered that I felt that painting someone's face... someone who is no longer there, is like painting in the dark.
I decided to paint the face of one of my favourite artists, Ana Mendieta, in her old age.
During a retrospective exhibition in Japan of her husband Carl Andre, whose connection to her death remains a subject of controversy, the project ‘Where is Ana Mendieta?’ was unaware that the project was taking place. Peaceful protests also took place at the Kawamura Memorial Museum of Art, where Andre's exhibition was held.
Maybe this kind of empowerment was mixed in the air and reached me, who was working in a corner of a flat on the edge of Tokyo, far away, and when I was sleeping, I was breathing that air.
I didn't know anything, I didn't even know who to talk to, I was talking to AI.
One was ‘Do you know Ana Mendieta?’ The chat started with,
The other was ‘Hello. A chat exchange starting with ‘I am Ana Anamendieta’. This was extracted from her own words from her interview left on YouTube and pretended to be her.
In the chat, I struggle to somehow find out what Ana looks like in her old age. I do not know whether I have succeeded in doing so or not.
I will continue to think about Ana, who is no longer with us.
A.M (No.1)
2024 /アクリル,和紙,土
A.M (No.2-If I had lived longer)
2024 /アクリル,コットン
A.M (No.3-I AM ANA MENDIETA)
2024 /アクリル,コットン